2020-08-03 07:00Pressmeddelande

Fortsatt stark tillväxt 2019 för Star Stable Entertainment AB

Johan Sjöberg, VD Star Stable Entertainment ABJohan Sjöberg, VD Star Stable Entertainment AB

Succéföretaget Star Stable Entertainment AB ökade omsättningen med 20% under förra året och som blev starten för företagets satsning på ett bredare erbjudande.

– Vi har skapat en unik plattform inom spel och underhållning riktad mot unga tjejer. Årets resultat visar att vi kan kombinera satsningar på innovation och utveckling med sund ekonomi, säger Johan Sjöberg, VD för Star Stable Entertainment AB.

Star Stable Online är idag det största häst- och äventyrsspelet i världen för unga tjejer med över en halv miljon aktiva spelare i månaden världen över. Under förra året ökade spelföretaget sin omsättning med 40 miljoner kronor till 248 miljoner kronor. Rörelseresultatet (EBITDA) landade på 27,5 miljoner kronor.

– Förra året blev ett viktigt år i företagets utveckling. Det var året då vi lanserade ett nytt och bredare erbjudande till vår målgrupp baserat på vårt spel Star Stable Online. Genom att satsa på nya affärsområden, som bokutgivning och musik, har vi lyckats nå och beröra fler, säger Johan Sjöberg, VD för Star Stable Entertainment AB och fortsätter:

– För att säkra fortsatt tillväxt satsar vi nu på att utveckla nya plattformar och spelkoncept, säger Johan Sjöberg, VD för Star Stable Entertainment AB.

Sedan starten har Star Stable varit unikt i spelvärlden genom sin inriktning på målgruppen unga tjejer. Något som återspeglas även i sammansättningen av företagets cirka 150 medarbetare av vilka hälften är kvinnor.

– Särskilt roligt är att vi har lyckats attrahera och utveckla nya kvinnliga talanger på produktsidan, som en i branschen traditionellt manlig domän. Även där har vi idag en jämn könsfördelning, säger Johan Sjöberg.