2020-03-09 08:00Pressmeddelande

Rivstart 2020 för Star Stable

Ödesryttarna ges nu ut på engelskaBokomslag t

Stockholm 2020-03-09

Företaget bakom den internationella spelsuccén Star Stable breddar nu sin plattform med nya upplevelser och äventyr i och utanför spelet. 

– Genom att stärka våra nya affärsområden, som bokutgivning och musik, kan vi nå och beröra fler. Jag är stolt över att vi nu kan erbjuda fler spännande äventyr och upplevelser där varje tjej är hjälte, säger Taina Malén, CBDO, Star Stable Entertainment AB. Star Stable Entertainment satsar i år på att bredda sin plattform med fler och nya kanaler. Samtidigt får spelets centrala berättelse om de fyra Ödesryttarna en mer framträdande roll i spelets universum:

En mer uppslukande spelupplevelse

Under året blir det möjligt att fördjupa relationen med de fyra Ödesryttarna Alex, Linda, Lisa, och Anne. Nya och gamla spelare kommer att få möjlighet att utveckla sina egna karaktärer och tillsammans med sina vänner försvara Jorvik mot det mörka hot som kastar en växande skugga över den magiska ön.

Nya böcker och internationell lansering

Idag släpps tredje delen i boktrilogin Ödesryttarna av Helena Dahlgren i Norden. “Ödesryttarna: Mörkret faller” är den avslutande delen av trilogin som har blivit en storsuccé i målgruppen tjejer 8–14 år med en upplaga på närmare 50 000. Under året lanseras nu böckerna internationellt med boksläpp i USA, Kanada, Storbritannien, Australien, Nya Zeeland, Finland, Nederländerna, Polen och Danmark.

Mer musik

Under förra året lanserades det egna musikbolaget Star Stable Music som sedan dess släppt en lång rad musikreleaser tillgängliga via Spotify, Apple Music och andra strömmade plattformar. Under våren släpps ”Soul Riders”, den hett efterlängtade uppföljaren till hitlåten “I’ll be there” med Lisa Peterson. Låtsläppet kommer att kopplas till kampanjen knuten kring Ödesryttarna som kommer att möta Star Stable fans på en rad olika plattformar. Sedan lanseringen förra året har Lisa Petersons låtar strömmats fem miljoner gånger. Den viktigaste kanalen är Star Stable Online följt av Spotify och Youtube.

– Vi bygger en plattform för tjejer inom spel och underhållning, och vi vill vara en förebild både som arbetsplats och genom de magiska berättelser vi skapar. Genom att expandera berättandet till böcker och musik möter vi nu våra fans i nya kanaler samtidigt som vi når helt nya målgrupper, säger Taina Malén, CBDO på Star Stable Entertainment AB.


Om Om Star Stable

Star Stable är ett hästäventyr online som erbjuder unga tjejer möjlighet att genomföra uppdrag, samtidigt som de utforskar Jorviks fantasivärld från hästryggen. Spelets 3D-värld skapades för tjejer mellan 8 och 18 år, har en halv miljon aktiva spelare i månaden i över 180 länder och har översatts till 14 språk. Spelet Star Stable (Star Stable Online/SSO) ägs, utvecklas och drivs av Star Stable Entertainment AB, med säte i Stockholm.

Kontaktpersoner

PR and Communications Manager
Mattias Andersson