2019-06-30 07:00Pressmeddelande

Star Stable Entertainment ökar takten och expanderar sitt kreativa universum

Stockholm 2019-06-30

Succéspelet Star Stable Entertainment AB ökade omsättningen med 29% och vände till vinst under förra året. Samtidigt satsar företaget på att bredda och fördjupa relationen med sina målgrupper genom en strategisk satsning på musik och publishing.

Under förra året ökade spelföretaget sin omsättning med 46 miljoner kronor till 207 miljoner kronor. Samtidigt vände företaget 2017 år förlust till en vinst på 17 miljoner kronor.

– Vårt mål för året har varit att kombinera stark tillväxt med sund lönsamhet. Det är otroligt kul att vi med hårt arbete och starka insatser av alla medarbetare har lyckats nå dit, säger Johan Sjöberg, VD på Star Stable Entertainment AB. Snabbast växer idag Star Stable Entertainment i USA och Tyskland.

– Vi upplever idag en ökad efterfrågan på vårt spel på alla våra nyckelmarknader, vilket innebär att vi tror på fortsatt lönsam tillväxt i år, tillägger Johan Sjöberg.

Star Stable Entertainment satsar nu på att stärka sin närvaro på fler arenor där företagets målgrupper finns genom att utöka erbjudandet med musik och publishing med anknytning till spelupplevelsen. En satsning som inleddes i början av året med lanseringen av musik knuten till ödesryttaren Lisa Peterson, en av de populäraste karaktärerna i Star Stable online. Musiken finns tillgänglig via Spotify, Apple Music och andra strömmade digitala plattformar.

- Målet är att fördjupa och utveckla relation mellan varumärket Star Stable och våra spelare. Det är även en del av vår tillväxtstrategi. Genom att öka närvaron på nya arenor kan vi även möta en ny publik, säger Taina Malén CBDO på Star Stable Entertainment som är ansvarig för företagets satsning på nya affärsområden.

Under kommande år kommer Stars Stables kreativa universum att expandera i snabb takt med bland annat nya artister och ny musik, böcker, ljudböcker och serier.

– Det här är ett viktigt steg för att stärka vår position som en kreativ arena där varje flicka kan bli hjälte, säger Taina Malén.