2020-04-08 07:00Pressmeddelande

Star Stable goes Western

Star Stable med västerntemaStar Stable med västerntema

Stockholm 2020-04-08

Ett västerntema har länge stått på önskelistan hos Star Stables spelare. Nu har deras önskan besannats - i april 2020 öppnas portarna till Star Stables egna vilda västern.

Star Stable riktar sig främst till unga tjejer. Bolaget vill att tjejer ska ta plats i spelvärlden, både i egenskap av spelkaraktärer och som speldesigners. Och Star Stable lever som de lär - spelet skapas tills stor del av just kvinnor. 23-åriga Nomi Bontegard från Axvall i Skaraborg är 3D art intern på Star Stable. Nomi, som själv har stor erfarenhet av hästar och westernridning, har animerat delar av spelets nya nivå.

- Det är otroligt roligt att få jobba ihop med andra spelutvecklare och få dela med oss av vår kreativitet. Jag är så tacksam för att ha möjligheten att arbeta med ett så fantastiskt team - Star Stable känns verkligen som en stor familj. Jag började själv spela Star Stable för åtta år sedan när jag hade tagit en liten paus från hästar i det verkliga livet. Jag kan jag relatera till spelarna och min största barndomsdröm var att få en egen häst. Jag tycker att Star Stable är ett bra alternativ för den som inte har tillgång till en häst i verkligheten, säger Nomi.

Nomis stora passion är hästar och musik. Det var Nomis egen häst Las Vegas som fick henne att falla för just westernridning. Nomi är även sångerska, och kombinationen av hennes intressen har varit av stor vikt vid skapandet av Star Stables västerntema. Den nya nivån innehåller allt som bör finnas i en klassisk västern; country, linedance, rancher, horder av djur, boots, coola kläder och så klart - nya hästar. Allt som spelaren behöver för att skapa sin egen "western story".

Musik är en viktig del av Star Stable och spelet fungerar även som en plattform för kvinnliga artister. Nu på söndag den 12 april kan vi se Amanda Örtenhag, rösten bakom Lisa Peterson, framföra avatarens senaste singel "Soul Riders" i BingoLotto Påskspecial på TV4. Och den 23 april släpper Lisa Peterson ytterligare en singel på temat västern - "Simple Things".