2020-03-24 08:00Pressmeddelande

Star Stable stöttar unga tjejer i coronaisolering

Miljontals unga använder Star Stable som ett sätt att umgås och uppleva äventyr under coronaisolering.Star Stable spelare

Stockholm 2020-03-24

Svenska succéspelet Star Stable noterar just nu ett mycket stort tryck när allt fler söker sig till spelet som ett sätt att bryta en påtvingad isolering och en möjlighet att umgås online. – Vi arbetar nu för fullt med hur vi möter våra spelare i den här svåra stunden, säger Jane Billet, PR ansvarig, Star Stable Entertainment.

I spåren av pandemin är nu miljontals människor isolerad i sina hem och ännu fler har tvingats begränsa sina sociala kontakter till ett minimum. Något som kraftigt ökar behovet av underhållning och sociala kontakter online.

–  Det här är den mest dramatiska ökningen i spelets historia och visar att vi fyller ett behov för vår målgrupp, unga tjejer som älskar att spela och uppleva äventyr tillsammans med vänner, berättar som Jane Billet, PR-ansvarig på Star Stable Entertainment.

Just nu arbetar Star Stable Entertainment för fullt med hur företaget via sina olika plattformar inom spel, musik och böcker kan erbjuda underhållning och samhörighet till unga i en tuff tid.

På fredag den 27 mars kl 21.00 (CET) genomförs en snabbinsatt streamad livekonsert med artisten Amanda Örtenhag, sångröst till spelkaraktären Lisa Peterson.  Inom kort planerar Star Stable att släppa ljudnoveller och arrangera en skrivkurs med författaren till den populära Ödesryttartriologin, Helena Dahlgren.

– Konserten nu i veckan är en möjlighet att nå ut till fler och förhoppnings skapa en känsla av gemenskap i denna speciella tid. Jag kommer spela och sända live från mitt kök på Star Stables Instagramkonto . Det blir nog den största publik jag spelat för och det känns fint och kul att kunna mötas såhär, säger Amanda Örtenhag.

– Vi vet att dataspel har en stor betydelse för många, både genom som underhållning och som ett sätt att hålla kontakt med omvärlden. Det visar bland annat erfarenheter de områden som drabbades hårdast av viruset, berättar Jane Billet. Under de närmaste veckorna är ambitionen att både erbjuda nytt innehåll i och utanför spelet.

– Vårt budskap till våra spelare är att hålla ihop trots att vi nu måste hålla fysiskt avstånd. Tillsammans kan vi göra livet lite lättare och roligare i en tuff tid, säger Jane Billet.